מה זה המושג פינוי בינוי

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם

מדינת ישראל היא אחת המדינות המצויות בתהליך מהיר של צמיחה והתפתחות. מספר התושבים בישראל גדל בהתמדה, וקצב הגידול של האוכלוסייה גבוה מזה של מרבית המדינות המפותחות בעולם. אחת התוצאות של הגידול המתמיד באוכלוסיה הינו המחסור, שרק הולך ומחריף ככל שעוברות השנים, בדירות למגורים. באזור המרכז, שבו הביקוש לדירות עולה כמה מונים על ההיצע, קיים מזה כמה שנים גם מחסור בקרקע זמינה לבנייה ישנם מקומות שבהם לא נותרה קרקע זמינה כלל, והדרך היחידה לתוספת דירות הינה תוכניות כדוגמת תמ"א 38 או פינוי בינוי, שבה עוסק המאמר. אילו פתרונות מצאה המדינה לנכון לאמץ, על מנת לתת מענה הולם לביקוש ההולך וגובר לדירות? מהי תוכנית פינוי בינוי? כיצד עשויה תוכנית כזאת להשפיע על מפת הדיור בישראל? בשורות הבאות נעסוק בפתרונות בנייה זמינים ובאפשרויות העומדות בפני בעלי דירות מצד אחד וקבלני בניין מצד שני, לשפר את מצבם.

בניין מגורים

העלייה בביקוש לדירות למגורים ופתרונות אפשריים

כאמור, העלייה בביקוש לדירות למגורים הינה תוצאה של הגידול הטבעי באוכלוסייה. זוגות צעירים שמתחתנים נוטים לרכוש, בסמוך לחתונה או מייד לאחריה, דירת מגורים חדשה. משפחות צעירות שנולדו להם שני ילדים או יותר, נוטות לשפר את הדיור, ולרכוש בעצמם דירות מגורים חדשות. מנגד, מספר הדירות החדשות המוצעות כיום איננו עולה בקצב הרצוי. הסיבות לכך הן רבות ומגוונות, כאשר עם העיקריות שבהן ניתן למנות בירוקרטיה, יחד עם ירידה בקצב התחלות הבנייה דווקא באזורי הביקוש.

עם הפתרונות האפשריים למצב הזה ניתן למנות את התוכנית לקיצור הזמן הנדרש למתן אישורי בנייה. בנוסף, תוכנית תמ"א 38, שהמטרה שלה חיזוק מבנים ישנים באמצעות קבלני שיפוצים, תוך מתן אפשרות לקבלן להוסיף דירות חדשות. ואולם התוכנית היותר אטרקטיבית והיוצר מוצלחת מבין כל התוכניות, הינה תוכנית פינוי בינוי. בשורות הבאות נרחיב את היריעה בנושא זה.

מהי תוכנית פינוי בינוי ומהן היתרונות שלה

תוכנית פינוי בינוי, הינה תוכנית שבמסגרתה מקבל קבלן או חברת בנייה הערוכה לכך, את זכויות הבנייה במקום מסוים, שבו קיים בניין בנוי ומאוכלס. הקבלן המקבל את זכויות הבנייה מפנה על חשבונו את הדיירים לדירות חלופיות, הורס את הבניין הקיים ובנה במקומו בניין חדש לחלוטין, בדרך כלל בניין רב קומות.  מבחינת הדיירים אי הנוחות העיקרית הינה במעבר לדירה החלופית, שבה יתגוררו לאורך כל התקופה שבמהלכה ייבנה הבניין החדש. בתום הבנייה, יעברו הדיירים המקוריים לדירה חדשה לגמרי.

היתרון הגדול של תוכנית פינוי בינוי, טמון בעובדה שהמבנה המתקבל הוא חדש לגמרי, הבנוי על פי אמות המידה הנדרשות. בניינים כאלה ממוגנים מפני רעידות אדמה, ויש בהם חדרי ביטחון, ממ"דים וכל האמצעים הנדרשים בעידן המודרני. מבחינת הדיירים המקוריים, פרויקט פינוי בינוי מאפשר השבחה משמעותית בערך הנכס שלהם, ועלייה משמעותית ברמת החיים עם תום הבנייה, כולל תוספת חנייה פרטית שהיא כשלעצמה משמעותית באזורים שבהם יש בעיות תחבורה משמעותיות.

כל מה שרציתם לדעת על שיפוץ אמבטיה – לפרטים לחצו כאן.