תאונות עבודה ומחלות מקצוע – מה ההבדלים ואיזה פיצויים ניתן לקבל?

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם

עבור מרבית אזרחי המדינה הבגירים, מקום עבודתם מהווה את פרנסתם והלכה למעשה את הדרך בה הם שמים לחם על השולחן. לצערנו הרב, במקרים רבים נגרמות פציעות או מחלות הנובעות באופן ישיר מהמאפיינים הייחודיים של מקום העבודה או ממקרה נקודתי בו.

החוק בישראל מבחין בין תאונות עבודה ובין מחלות מקצוע, חלק מההבחנה הזאת נוגעת גם לדרכי קבלת הפיצויים וכן על גובהם. אז מה ההבדלים בניהם ואיזה פיצויים ניתן לקבל? בואו לגלות.

 

למה חשוב להכיר את ההבדל בין תאונת עבודה ומחלת מקצוע?

לפני שנצלול לגופו של עניין – מה ההבדלים בין שני המקרים ואילו פיצויים יכולים להתקבל, חשוב להבין את הרציונל העומד מאחורי ההבחנה הזאת. החשיבות העיקרית שעומדת בבסיס ההבחנה הזאת היא בכלל משפטית, שכן בכל אחד מהמקרים יש זכאות שונה לנפגעים וכן לעיתים הגורם שישלם את הפיצוי ישתנה כתלות בהגדרה הספציפית.

בכל מקרה, ההגדרות עלולות להיות חמקמקות ובמידה ואתם לא בטוחים לאיזו הגדרה עונה המקרה שלכם, כדאי להתייעץ עם גורמי מקצוע מיומנים ואמינים – https://www.df-law.co.il.

 

תאונות עבודה

תאונות עבודה הן למעשה תאונות המתרחשות במקום העבודה, בדרך לעבודה או בדרך חזרה מהעובדה. כמו כן, כדי שתאונת עבודה תוגדר ככזאת יש להוכיח שנגרם נזק לעובד שלא יכול היה להיגרם אם התאונה לא הייתה מתרחשת.

לדוגמה, מצב בו ארון ספרים קרס לכיוונם של העובדים והם נפצעו עקב הנפילה, מהווה מקרה של תאונת עבודה. דוגמה נוספת, מקרה בו עובד עשה את דרכו הרגילה מביתו לעבודה, נפל בדרך ושבר את הרגל, גם כן יכול להיחשב כתאונת עבודה.

 

מחלות מקצוע

מחלות מקצוע הן מחלות אשר נגרמות באופן ישיר עקב אופי העבודה והמאפיינים הייחודים של מקום העובדה. כמו כן, ישנה רשימה מוגדרת של הביטוח הלאומי אשר בה מצויות כל המחלות המוגדרות כמחלות מקצוע.

לדוגמה, עובדים במפעל כימי אשר במסגרתם עבודתם שואפים לגופם חומרים מסוכנים ובהמשך לוקים במחלות המקושרות לחשיפה לאותם חומרים – יוגדרו על ידי הביטוח הלאומי כלוקים במחלת מקצוע. דוגמה נוספת, מדריכת טיולים אשר צריכה להשתמש בקולה לאורך שעות רבות במהלך היום ולוקה במחלת במיתרי הקול, גם כן תוכל להיות מוגדרת כחולה במחלת מקצוע.

 

איזה פיצויים ניתן לקבל?

ובכן, לשאלה הזאת אין תשובה חד משמעית והיא תלויה בגורמים רבים. באופן כללי, גובה הפיצוי נקבע כתלות ברמת הנזק אשר נגרמה לעובד. למעשה, ככל שאחוזי הנכות אשר יינתנו לעובדים יהיו גבוהים יותר, כל גובה הפיצוי יהיה גבוה יותר.

פיצויים יכולים להגיע בפעימה חד פעמית ויכולים להגיע בצורה של קצבה חודשית קבועה, גם כן כתלות בחומרת הפציעה\המחלה. כאמור, התחום הזה הוא משפטי בעיקרו ולכן במידה ואתם מעוניינים לגשת להליך כזה, כדאי שתציידו בגורם משפטי מיומן ומקצועי, כזה שיביא אתכם לתוצאה הרצויה בסבירות גבוהה.

פיצוי תאונות עבודה