מה הם ההבדלים בין בורר לשופט?

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם

מאז שנת ,2011 החלטות של בוררים בהליכי בוררות נחשבות כפסקי דין לכל דבר ועניין. יתר על כן, פסק דין של בורר אינו מאפשר למי שקיבל אותו לערער עליו כפי שניתן לעשות במקרה של פסק דין של שופט. אבל מה הם בעצם ההבדלים בין בורר לבין שופט? ענינו על כך בקצרה בכתבה שלפניכם. 

 

תהליך המינוי של שופטים במדינת ישראל

שופטים בישראל מקבלים כוח רב ונושאים באחריות רבה על גורלם של אנשים רבים, ותהליך ההכשרה והמינוי שלהם מעיד על כך. ראשית, בכדי להתמנות לשופט יש צורך בעמידה בתנאים מקדימים. על כל מועמד לשפיטה להיות בעל ותק של ארבע עד עשר שנות עבודה כעורך דין, בהוראת עריכת דין או בשיפוט. מי שעומד בתנאים אלה יכול להגיש בקשה להתמנות כשופט.

בשלב זה נאסף על המועמד מידע רב והוא צריך לענות על מספר שאלונים. במידה והוא נמצא מתאים, הוא מגיע לוועדה ולאחריה עובר קורס מועמדים לשפיטה. במידה והוא נמצא מתאים על ידי הוועדה, שמו נרשם ברשומות שמהן בוחרים את השופטים בכל הארץ. תהליך המינוי לשפיטה בארץ הוא ארוך ומפרך משום שהוא נועד לסינון של הטובים ביותר.

 

מי מוסמך לשמש כבורר במדינת ישראל?

בוררות היא הליך שבו נבחר על ידי כל הצדדים בסכסוך אחראי או מספר אחראים, בכדי שיפסקו דין ויסיימו את הסכסוך. באופן עקרוני, אין צורך בשום הכשרה או הסמכה בכדי לשמש כבורר במדינת ישראל. התנאי היחידי הוא הסכמה של כל הצדדים על זהות הבורר או הבוררים בתיק. בפועל רוב מי שמשמש כבורר במדינת ישראל, הוא בעל הכשרה מקצועית בתחום בו הוא נבחר לשמש כבורר, ולעיתים קרובות הבוררים יהיו גם בעלי השכלה משפטית.

 

האם שופטים משמשים כבוררים בישראל?

בין אנשי המקצוע הכי מבוקשים בתחום הבוררות נמנים כמובן שופטים לשעבר. שופטים רבים בדימוס מספקים שירותי בוררות בתחומים שונים. הניסיון והידע שצברו במהלך השנים מאפשרים להם לקבל את אמון הצדדים בכך שהם ימצאו פתרון הוגן ונכון לסכסוך שנוצר.

 

איך לבחור את הבורר להליך שלנו?

בחירת הבורר היא בעצם השלב החשוב ביותר בהליכי בוררות. זהות הבורר תשפיע על פסק הדין שהוא ייתן בצורה משמעותית מאוד. לכן כדאי לבחור אדם שיש לו הבנה מקצועית ומשפטית בתחום שבו התגלע הסכסוך. בגופים לבוררות עסקית ישנם בוררים מקצועיים בתחומים רבים – תוכלו ללחוץ על הלינק ולהתרשם בעצמכם – https://www.borerut.com

 

ההבדלים בין בורר לשופט במדינת ישראל – סיכום

שופטים ממונים לאחר שעמדו בשורה של תנאים, הכשרות וועדות מסוגים שונים. לעומתם בוררים יכולים באופן עקרוני להיות חסרי הכשרה מקצועית לחלוטין. זאת מכיוון שזהות הבורר צריכה להיות מוסכמת על הצדדים בהליך, וחזקה עליהם שיבחרו אדם שהם מאמינים שיכול לפסוק דין בצורה נכונה ומקובלת על ידם.

בורר ושופט