חנוכה – מה קרה למנורת הזהב?

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם

מכירים את הסיפור הנסי של חג החנוכה, בו הספיק כד שמן קטן להדלקת מנורת הזהב במקדש משך 8 ימים? את הנס המרגש הזה, המסמל את השגחתו הפרטית של הבורא אנחנו חוגגים במשך יותר משבוע בהודיה עצומה ובשמחה עמוקה. מהי אותה מנורה אותה הדליק הכהן הגדול מידי יום בבית המקדש? ומה קרה למנורת הזהב לאחר מכן? קראו את כל המידע שיהפוך את חג החנוכה לעמוק ומשמעותי יותר

 

מהי מנורת הזהב ואיפה שכנה בבית המקדש?

"וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר מִקְשָׁה תֵּעָשֶׂה הַמְּנוֹרָה יְרֵכָהּ וְקָנָהּ גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ מִמֶּנָּה יִהְיוּ", כך מצווה אלוקים לעשות, את משה רבינו. בהמשך הוא מורה לו להכינה מקשה אחת, כלומר בחתיכה אחת, ושתהיה מחולקת לשבעה קנים. בתורה נכתב מיקומה של המנורה: דרומית לשולחן. את מעשה המנורה הראה אלוקים למשה בצורת מנורת אש, כך ידע להכין את הצורה המדויקת.

 

סיפור נס חנוכה – ועל הניסים

לפני יותר מאלפיים שנה שלטה בארץ מלכות יוון, היא התאפיינה בצבא חזק וברצון עמוק ליוון את היהודים ולקעקע מהם את כל יסודות הדת. במהלך שמימי יצאו קומץ יהודים חזקים באמונתם, להילחם מול צבא מתקדם של המוני יוונים. והם הצליחו, במסירות נפש, מעטים מול רבים, חלשים מול גיבורים, צדיקים מול רשעים, להכניע את צבאו הבלתי מנוצח כביכול, של אנטיוכוס.

 

הם פעלו לגרש את העם היווני מארץ ישראל, כבשו את בית המקדש ששכן בעיר ירושלים ורצו להדליק את המנורה. אבל למרבה אכזבתם הם מצאו רק כד שמן קטן שהיה חתום וכשר להדלקה.

לגודל הנס, דלקה המנורה משך שמונה ימים בכוחה של כמות השמן הדלה אותה מצאו בפך השמן הטהור.

לפרסום ניסים אלו ולזכרם קבעו חכמים את שמונה ימים אלו כימי שמחה והלל בהם אנו מדליקים 8 נרות בחנוכיה.

 

אז מה באמת קרה למנורת הזהב ואיפה היא היום?

בחורבן בית המקדש השני בזזו הרומאים את כלי הזהב שבמקדש, וביניהם את מנורת הזהב השנייה והגלו אותם איתם. רבות הדעות היכן נמצאת היום מנורת הזהב. יש הטוענים שמנורת הזהב טבעה במהלך הכיבושים אותם חוותה רומא, בתוך נהר הטיבר, סביר להניח שהמנורה העשויה זהב טהור התפוררה בתוך המים והתמוססה לחלוטין.  אחד המלכים שכבשו את רומא נקרא בשם אלאריק הוויזיגותי, הוא מת תקופה קצרה לאחר הכיבוש, האגדה מספרת שהמנורה ירדה עמו לקברו.

 

יש תאוריה נוספת הגורסת כי המהלך היה לגמרי אחר. לפיהם, המנורה נלקחה ע"י הוונדלים לקרתגו, וכשנכבשה, המנורה הועברה לאימפריה הביזנטית. המנורה שכנה שם עד שהחליט יוסטיניאנוס הראשון, קיסר האימפריה בזמן ההוא, שקללה אופפת את המנורה. הקיסר שלח את מנורת הזהב לירושלים ושם נעלמה.

 

קיימת גרסה הטוענת שמנורת הזהב נותרה מוטמנת בקריית הוותיקן.

בבית המקדש השלישי יעשו שימוש במנורת הזהב הראשונה אותה עשו משה רבינו ובצלאל בן חורי, שלראשונה הוצבה במשכן במדבר, כך שאתם לא צריכים לדאוג לגבי המיקום המדויק.

חנוכה