מהי הפרעת התנגדות מתריסה (ODD)?

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם

הפרעת התנגדות מתריסה נקראת גם ODD, והיא בהחלט עשויה להוות בעיה אשר מורגשת לא רק סביב מי שלוקה בה. למעשה, אנשים אשר מתמודדים עם הפרעה זו סובלים גם הם, למרות שלמראה חוץ, אפשר להתבלבל ולחשוב ש"טוב להם בשלהם".

אם שמעתם את המושג Oppositional Defiant Disorder ולא הבנתם בדיוק במה מדובר, אנחנו כאן כדי להסביר מהי הפרעת ODD, או בשמה העברי: הפרעת התנגדות מתריסה. אנשים אשר מתמודדים עם הפרעה זו עשויים לפתח בעתיד בעיות התנהגותיות, עוינות כלפי הסביבה וכלפי מערכות יחסים, התנגדויות כלפי דמויות סמכות ועוד. כאן תוכלו לקרוא מדריך מקיף על מה זה ODD (הפרעת התנגדות מתריסה).

 

הפרעת ODD ושיטות הטיפול בה

לרוב, ההפרעה הזו מתחילה עד גיל 6 שנים, בעוד שהיא כמעט תמיד הולכת ומחמירה עם השנים וללא מתן טיפול מתאים. הטיפולים המתאימים להפרעת התנגדות מתריסה הם טיפולים המתבססים על טהרת הפסיכולוגיה הקוגניטיבית.

ממש על קצה המזלג, הפסיכולוגיה הקוגניטיבית גורסת כי המעשים שלנו מובילים ליצירת קשרים חדשים במוח. במילים אחרות ובדוגמה, אם למשל אדם סובל מפחד גבהים, הפסיכולוגיה הקוגניטיבית תבוא ותטען כי עליו להתמודד עם הפחד הזה על ידי כך שהוא יטפס למקומות גבוהים, אבל בהדרגה. הפסיכולוגיה הקוגניטיבית טוענת כי מעשים שאנחנו מבצעים גורמים ליצירת קשרים כימיים חדשים במוח, ככה שאנחנו למעשה מתרגלים את השריר הכי מחוכם בגוף – מוחנו. ולאחר שהסברנו מהי פסיכולוגיה קוגניטיבית, בואו נבין מה הם הסממנים לאדם אשר מתמודד עם הפרעת התנגדות מתריסה (ODD):

 

סממנים להפרעת ODD אצל ילדים

  • אנשים המתמודדים עם הפרעת ODD יכולים להפגין איבוד מאוד מהיר של סובלנות לאחר, סובלנות לסיטואציות חברתיות וסובלנות למערכות יחסים של זוגיות. במילים אחרות, הם גם עשויים למצות מאוד מהר שלל סיטואציות ויחסים עם אנשים.
  • קיימת נטיית ווכחנות, במיוחד עם אנשים מבוגרים.
  • קיימת סרבנות לכל מה שקשור לסמכותיות וחוקים, כולל דמויות סמכות בעבודה, בבית הספר וכדומה.
  • באנשים אלו מורגש כעס תמידי, כזה שמלווה גם בהתנגדות.
  • סף הגירוי והתסכול של אנשים עם ODD הוא נמוך, ככה שהם מגיבים בתסכול מאוד מהר לסיטואציות שונות ולאנשים.
  • קיימת נטייה להאשים אנשים אחרים בטעויות שמקורן בעצמם.
  • אצל אנשים אלו קיימת נטייה להתריס ולהציק במכוון.

 

האם הפרעת קשב קשורה להפרעת ODD באיזשהו אופן?

בחלק מהמקרים, אכן מדווח כי ילדים אשר מתמודדים עם הפרעת ODD יכולים גם להפגין סממנים שונים של הפרעות קשב וריכוז. וזו הסיבה שכל כך חשוב לאבחן הפרעות מסוגים אלו בגילאים מוקדמים, ככה שיהיה ניתן לקבל את הטיפול הרפואי הנכון, או הטיפול הפסיכולוגי.

מעוניינים לקבל ייעוץ ולא מוכנים להתפשר על המקצועיות? בהחלט מובן, יש דברים שאסור להתפשר עליהם. פנו עוד היום למכון דרור, אבחון לקויות למידה, הפרעת ODD, תסמונת אספרגר ועוד הפרעות אשר מקשות על התנהלותם של אנשים רבים.

ילדים מאובחנים