גליובלסטומה – תורשתי או מיקרי?

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם

למרות שהוא סוג גידול נדיר יחסית בסך הכל, גליובלסטומה הוא הסוג הנפוץ ביותר של סרטן המוח בקרב מבוגרים. גליובלסטומות הן אגרסיביות מאוד, מה שאומר שהגידולים בדרך כלל גדלים ומתפשטים במהירות רבה. גליובלסטומות כמעט תמיד מתרחשות באופן ספורדי אצל אנשים שאין להם היסטוריה משפחתית של גידולי מוח.

ככזה, עדויות מדעיות מצביעות על כך שגידול ממאיר זה אינו תורשתי ברוב המכריע של המקרים. הגורם הבסיסי המדויק לגליובלסטומה עדיין אינו מובן היטב, ולכן הקהילה המדעית עדיין מתחבטת בשאלה האם גליובלסטומה הוא סוג סרטן שמקורו תורשתי או מקרי. אך בשנים האחרונות נערמות העדויות לכך שישנם גורמים גנטיים וגורמים של אורח חיים הקשורים לסוג זה של סרטן.

 

גורמים נפוצים לגליובלסטומה

למרות שהסיבה לגליובסטומה אינה מובנת במלואה, למדענים ולרופאים יש כמה תיאוריות חזקות. להלן, נחקור את שני הגורמים הפוטנציאליים הנפוצים ביותר: חשיפה לקרינה מייננת  ומצבים גנטיים ותורשתיים.

בעוד שמוטציות אלו אינן בהכרח הגורם העיקרי, למידה על היווצרות יכולה להפחית בלבול לגבי המחלה, ולספק לחולים יכולת טובה יותר להתמודד איתה. קרינה מייננת יכולה להיגרם מחשיפה לקרינה, אורח חיים שכולל עישון ולעיסת טבק כגורמים משמעותיים.

גליובלסטומה - תורשתי או מיקרי?

המחקר אודות הגורם התורשתי

לפני כ5 שנים, מדענים חשפו אוצר של מידע על הגורמים הגנטיים לסרטן המוח במחקר הגדול ביותר אי פעם על המחלה. המחקר שלהם חשף 13 שגיאות גנטיות חדשות הקשורות לסיכון מוגבר לפתח גליובלסטומה – הצורה השכיחה ביותר של סרטן המוח. אחד מהשינויים הגנטיים מגביר את הסיכון בשליש והאחרים ב-15% לפחות כל אחד. זה אומר שהמידע החדש יכול לשמש כדי לבחור כמה אנשים בסיכון מוגבר באופן משמעותי לפתח את המחלה.

מדענים מהמכון לחקר הסרטן, מאוניברסיטת לונדון, יחד עם עמיתים באירופה ובארה"ב, הובילו את המחקר הבינלאומי שכלל יותר מ-30,000 אנשים עם ובלי סרטן מסוג גליובלסטומה. מטרתם הייתה למצוא שינויים ברצף ב-DNA בקרב אנשים אלו שהועברו מהוריהם, ומגבירים את הסיכון למחלה. כאשר מסקנות המחקר מצביעות על גורם תורשתי כסממן מרכזי לסיכון לפתח גידולים מסוג גליובלסטומה.

 

לסיכום

לסרטן גליובלסטומה במוח יש בהחלט קשר גנטי, והוא בהחלט אינו מקרי. גם כאשר הגורם הגנטי אינו מופיע, סרטן גליובלסטומה יכול להיגרם בשל אורח חיים מסוכן, החושף את אזור הראש לקרינה מייננת בצורות שונות. במטרה לספק את המענה הנכון לכל סרטן גילוי מוקדם יכול להציל חיים ולספק לכם את הכלים הטובים ביותר לעבר החלמה והתמודדות עם המחלה על הצד הטוב ביותר.
אם אתם רוצים לשמוע על טיפול בגליובלסטומה, שמשלב את התגליות החדשניות ביותר בתחום. מהצוות הרפואי המסור ביותר בקליניקה הנוחה ביותר בארץ. כל שעליכם לעשות הוא להיכנס אל הלינק וליצור עם צוות הקליניקה קשר כבר היום, ולשמוע מהם על הסגולות של הטיפולים החדשניים לסרטן גליובלסטומה.