מהן ההשלכות של פטור נפשי מצה"ל?

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם

בישראל ישנו חוק הקובע שכל אזרח ישראלי שמגיע לגיל 18 צריך להתייצב לשירות צבאי במשך זמן שנקבע לגביו בחוק. שירות צבאי יכול להיות אבן דרך משמעותית בחייו של אדם צעיר ואף לעזור לו בהמשך חייו בתחומים שונים. עם זאת, במקרים מסוימים יש צורך בשחרור מוקדם של חייל זה או אחר, הן מסיבות בריאותיות פיזיות והן מסיבות נפשיות. חיילים רבים שעומדים בפני השאלה האם לנסות להשיג פטור נפשי מצה"ל, שואלים את עצמם מה יהיו ההשלכות של מהלך זה על המשך חייהם.

 

מה הוא פטור נפשי משירות בצה"ל?

פטור נפשי הוא שחרור מוקדם או אי גיוס שנקבע לחייל בעקבות הערכה נפשית מקצועית, שקבעה כי המשך השירות בצבא או הגיוס לצבא עצמו עלולים לגרום לו לנזק נפשי משמעותי. פטור נפשי משירות בצה"ל נקבע על ידי גורמי מקצוע כמו פסיכולוגים או עובדים סוציאליים שנמצאים בתפקיד בתוך הצבא.

 

איך מוצאים פטור נפשי שכזה?

בכדי לקבל את הפטור הנפשי משירות בצבא יש צורך לבצע מספר פעולות. דבר ראשון, מומלץ מאוד להיפגש עם גורם מקצועי בתחום בריאות הנפש, כזה שלא נמצא בצבא.

לאחר קבלת המלצה לפטור משירות מגורם המקצוע האזרחי יש לקבוע פגישה עם קצין בריאות הנפש בבסיס האם, לשם קבלת המלצה לוועדה רפואית. הוועדה הרפואית הצבאית היא זאת שתיתן את האישור הסופי לפטור נפשי ולמעשה תשחרר או תגרום לכך שלא יגייסו את החייל המדובר.

 

איך זה ישפיע עלי בהמשך החיים?

בישראל נפוצה אמונת השווא שפטור נפשי מהצבא עלול לגרום להשלכות שליליות על המשך החיים של החייל שקיבל את הפטור, אך אין בדבר אמת כלל וכלל. בתעודת הפטור משירות צבאי אין הבדל בין חייל שקיבל שחרור משום שהתפרצה אצלו מחלה קשה לבין מי שחווה קשיים נפשיים בעת שירותו בצבא. לכן אל תהססו, במידה ואתם מרגישים שהשירות הצבאי גורם או עלול לגרום לכם נזקים נפשיים משמעותיים, יש להתחיל את התהליך של קבלת הפטור נפשי.

 

עורך דין לשם השגת פטור מצה"ל

תהליך קבלת הפטור הנפשי משירות בצה"ל עלול להיות מתיש ולקחת זמן רב. לחיילים רבים אין את המשאבים הנפשיים או את הזמן הפנוי בכדי לנסות להשיג את הפטור המיוחל. בדיוק בשביל זה ישנם עורכי דין שמתמחים בדיני צבא, עורך דין שכזה יכול לעזור לכם מאוד בקבלת הפטור במהירות ועם פחות התשה נפשית שלעיתים נגרמת מהניסיון להתמודד עם המערכת הצה"לית.

 

שחרור נפשי מצה"ל – סיכום

על כל אזרח ישראלי להתייצב לשירות צבאי בעת הגיעו לגיל 18. עם זאת ישנם מספר מקרים בהם ניתן להשיג פטור משירות בצבא על בסיס מצב נפשי או רפואי. פטור נפשי יינתן על ידי ועדה צבאית רפואית שכוללת בתוכה מומחים לתחום בריאות הנפש, וחשוב לציין ששחרור מהצבא בשל קשיים נפשיים זהה בהשלכותיו לשחרור בגלל מצב רפואי.

פטור נפשי