הפרעה טורדנית כפייתית בצבא

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם

אין ספק שהשירות הצבאי הוא אינו מסגרת קלה.

עבור רבים, הריחוק מהמשפחה, היציאה מאיזור הנוחות וההתמודדות עם המשמעת הקשה והאתגרים החדשים, עשויים להוות מקור מרכזי למצוקה רגשית ולקושי נפשי.

במקרים קשים במיוחד, הקושי הנפשי עשוי להוביל להתפרצות הפרעות נפשיות, כמו ההפרעה הטורדנית כפייתית.

מדובר בהפרעה קשה מאוד, שעשויה להקשות על השתלבות החברה ובשוק העבודה.

חייל אשר סובל מההפרעה בעקבות השירות הצבאי, רשאי לתבוע את משרד הביטחון על מנת שיוכר כנכה צה"ל, ויזכה בפיצויים והקלות שיסייעו לו לתפקד בחיי היומיום.

 

על הפרעה טורדנית כפייתית

הפרעה טורדנית כפייתית (או בשמה המוכר יותר, O.C.D), מאופיינת בהתנהגויות ובמחשבות אובססיביות, שלרוב יוצרות חרדה ודיכאון. פעמים רבות המתמודד עם ההפרעה חש כי עליו לבצע טקסים ומנהגים על מנת להקל על מצבו, אך התנהגות כזו עשויה להקשות על המתמודד בניהול חיים תקינים ושמירה על סדר יום. הגורמים להפרעה עשויים להיות הרקע הגנטי של החייל, רגישות יוצאת דופן או אירועים טראומטיים.

האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית מגדירה ארבעה תנאים לשם אבחון ההפרעה:

  • מחשבות כפייתיות היוצרות מצוקה נפשית והתנהגות טקסית, ו\או התנהגות חוזרת הכרוכה בתחושה של כורח, שאינה מהווה פתרון ריאלי למצוקה.
  • פגיעה בתפקוד היומיומי של האדם בעקבות האובססיה או ההתנהגות הטקסית.
  • ההתנהגות והאובססיות אינן נובעות ממצב רפואי או משימוש בסמים או בתרופות.
  • ההפרעה אינה נובעת מהפרעה נפשית אחרת או ממשבר שגורם לקושי נפשי זמני.

 

תביעת משרד הביטחון

כאמור, במידה שהחייל לקה בהפרעה בעקבות שירותו הצבאי, הוא זכאי לתבוע את משרד הביטחון לשם קבלת הכרה כנכה צה"ל, מעמד שעשוי לטמון בחובו פיצויים כספיים גבוהים והקלות סוציאליות. כשלב ראשון, עליו להגיש תביעה לקצין התגמולים של משרד הביטחון, על מנת שיבחן האם בקשתו ראויה.

על החייל להוכיח בבקשתו את הקשר הסיבתי בין ההפרעה לבין השירות הצבאי. הוכחת הקשר הסיבתי במקרה של הפרעה נפשית הוא מורכב במיוחד, עקב הקושי לעמוד על מועד התפרצות ההפרעה ועל הגורמים המדויקים להתפרצותה. על כן, יש להוסיף לתביעה חוות דעת של פסיכולוגים, אסמכתאות ממוסדות רפואיים וכל תיעוד רפואי קיים, על מנת להוכיח את הטענה.

אם בקשתו של החייל תתקבל, הוא יזומן לוועדה רפואית משרד הביטחון, המורכבת ממומחים בתחום הנפש, שיכריעו האם מגיעה לחייל הכרה כנכה צה"ל, ולכמה אחוזי נכות הוא זכאי. על החלטתם ניתן לערער לוועדה רפואית נוספת, ובמידת הצורך – לבית המשפט.

על אף חומרת ההפרעה הנפשית, קשה מאוד להוכיח את הסיבות להתפרצותה. אנו מזמינים אתכם להסתייע במשרדנו, על מנת שנוכל ללוות אתכם בהליך התביעה, כדי שתוכלו לקבל את הזכויות המגיעות לכם ולקבל פיצויים גבוהים שיקלו על חיי היום יום שלכם. הסתייעות בייעוץ משפטי מומחה תשפר משמעותית את הסיכוי שלכם לזכות בתביעה ולצאת כשידכם על העליונה.

 

איש עם הפרעה נפשית