עקרונות היסוד במערכת המשפט

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם

מערכת המשפט הישראלי עומדת במספר עקרונות יסוד, אשר כל אזרח צריך להכיר – וזאת במידה והוא מועמד לדין. להלן כל הפרטים.

עקרונות היסוד במערכת המשפט

מערכת המשפט הישראלית מונחית ע"י עקרונות אשר הם דמוקרטים, ומקובלים על מדינות מודרניות בכל רחבי העולם. למעשה, שמירה על עקרונות אלו מאפשרת להבטיח את אמון הציבור במערכת. יחד עם זאת, אנו עדים לכך שבעשור האחרון חלה ירידה משמעותית באמון הציבור במערכת המשפטית, זאת לאור שורה של מקרים בהם מערכת המשפט, בעיני הציבור, כשלה. אולם, חשוב לזכור כי שמירה על עקרונות היסוד של המערכת המשפטית היא בגדר הכרח לקיומה של חברה דמוקרטית, אשר מעמידה לדין את אלו אשר מפרים את החוקים תחת חוקים ברורים ושיטות משפט ברורות. למערכת המשפט בישראל ישנן מספר עקרונות. עו"ד מירי יעקב, מומחית לדיני מקרקעין ונוטריון מסבירה כעת על מספר עקרונות יסוד חשובים שכל אזרח חייב להכיר:

מדד צדק

  • שווין לפני החוק – ע"פ עקרון היסוד של מערכת המשפט, כל בני החברה הם שווים בפני החוק, ללא הבדל של דת, גזע, מין, השקפה פוליטית או מעמד חברתי. עיקרון השוויון הוא מהותי מאוד בכל הקשור לעקרונות היסוד של מערכת המשפט, וזאת על מנת להבטיח כי כל אזרח אשר עומד בפני הליך משפטי ידע כי הוא שווה בעיני החוק.
  • פומביות – ע"פ עקרונות היסוד של מערכת המשפט, משפט צריך להיעשות בדלתיים פתוחות ובאופן פומבי. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם בית המשפט יבצע את ההליך המשפטי בדלתיים סגורות, מתוך חשש לביטחון המדינה. על כן, עיקרון הפומביות מתבסס על כך שהצדק חייב להיראות, ולא רק להיעשות.
  • שמירה על זכויות האדם – חוק כבוד האדם וחירותו מבסס את עקרון זה, והוא נועד לגרום לכך שגם בזמן הליך משפטי זכויותיו של הנאשם יישמרו, ועל כן עד שלא הוכחה אשמתו, הוא זכאי.
  • עצמאיות – הרשות השופטת היא רשות עצמאית אשר מקבלת את ההחלטות באופן עצמאי, וללא משוא פנים. עצמאיות מערכת המשפט היא קריטית לשם קיומה של מערכת דמוקרטית, ואיננה יכולה להיות מושפעת מגורמים בעלי אינטרס כלכלי או פוליטי, וזאת על מנת למנוע מצב בו הליך משפטי מתבצע תוך משוא פנים ובכך אינו ממש את זכותו של הנאשם לחפות ולשווין.
  • הגנה משפטית – כל נאשם בדין משפטי זכאי לקבל הגנה וייצוג משפטי מעורך דין, כאשר במידה לנאשם נשמרת הזכות להשתמש בשירותו של עורך דין פרטי, או מטעם הסנגוריה הציבורית, ללא עלות.
  • החוק מחייב את כלל האזרחים – מערכת המשפט מושתת על חוקי יסוד אשר נועדו לכך שהרשות תבצע את עבודתה, כאשר פסקי הדין אותם השופטים נותנים הם בעלי השפעה משמעותית על האזרח, ונועדו לשמור על הסדר הציבורי הקיים.

מעוניינים להמשיך לקרוא על חוקר פרטי לחקירות כלכליות לחצו כאן