עונש עבור סחיטה באיומים

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם

מה זו בכלל סחיטה באיומים?

סחיטה באיומים מוגדרת לפי חוק העונשין בסעיף 428 כאיום בעל פה, בכתב או בהתנהגות לפגוע בגוף, ברכוש, בפרנסה, בחירות, בצנעת הפרט ובשם הטוב של מושא האיום, וכן איום בפרסום או אי-פרסום מידע שיש בו להזיק ולהפחיד אדם, וכל זאת על מנת להוביל אדם לעשות מעשה או להימנע מעשיית מעשה שזכותו לעשות.

סחיטה באיומים מוגדרת כעבירה פלילית לכל דבר ועניין ועונשה הקבוע בחוק נע בין שבע שנות מאסר לתשע שנות מאסר כאשר העונש מוחמר במקרים בהם מושא האיומים אכן נכנע לדרישות הסוחט באיומים ומבצע את דרישותיו.

כאשר מדובר במקרים בעלי אופי מיני, הסחיטה באיומים תיפול תחת ההגדרה של הטרדה מינית שבמקרים קיצוניים הענישה על הטרדה מינית יכולה להגיע למספר דו ספרתי של שנות מאסר.

איש אם סכין

מקרים מפורסמים של עבירות סחיטה באיומים הינם עברייני רשת אשר מפיצים וירוסים ונוזקות אשר משתלטים על פרטים רגישים ותמונות עירום של אנשים ולאחר מכן שולחים הודעות המבקשות כסף אחרת המידע הרגיש יימחק לאלתר או לחילופין יופץ ברשת וכך במקרים רבים הקורבנות בוחרים לשלם. המקרה אולי הידוע ביותר מהתקופה האחרונה של מקרה סחיטה באיומים ברשת הוא הפריצה לאתר ההיכרויות לאנשים נשואים "אשלי-מדיסון" בידי האקרים בשלהי 2015, אשר גילו את הפרטים האישיים של המשתמשים באתר ואיימו לחשוף את זהותם בפני בני זוגם וסביבתם הקרובה אלמלא המשתמש ישלם כופר של כמה אלפי דולרים על מנת למנוע את הפצת המידע. כ-170 אלף משתמשים ישראליים פורסמו בידי הסוחטים כבעלי משתמש פעיל באתר ביניהם אף חבר כנסת ישראלי.

מקרים מעט פחות מובהקים של סחיטה באיומים אך יותר יומיומיים הינם של איום בפיטורים בידי מעסיק או מועמד שסוחט באיומים מראיין או מעסיק על מנת לקבל משרה מסוימת, כאשר בהרבה מאוד מן המקרים בית המשפט מזכה את המואשם כאשר יש ספק סביר שהדברים פורשו שלא כהלכה בידי המתלונן.

מה ההליך הראשוני בחשד לביצוע עבירת סחיטה באיומים?

חשוד לסחיטה באיומים הנעצר בידי המשטרה מוחזק תחילה למשך 24 שעות, שבמהלכן המשטרה תנסה לגייס ראיות על מנת להאריך את זמן ההחזקה עד להשלמת החקירה.

המשטרה בחקירתה בטרם תעביר את התיק לפרקליטות על מנת שתגיש כתב אישום תנסה להוציא מידע מהנחקר לגבי טיב היחסים שלו עם המתלונן וסביבתו הקרובה. במקרים רבים מאוד המואשם למעשה מפליל את עצמו בחקירות פתע אלו ולמעשה גם אם יוכח חף מפשע בהמשך הוא רק מקל יתר על המידה על המשטרה לגבש פרטים מפלילים לגביו.

לכן, מומלץ מיד במקרה של חשד לסחיטה באיומים להיוועץ בהקדם עם עורך דין פלילי מנוסה וכמובן לשמור על זכות השתיקה עד ההיוועצות עם העו"ד ככל האפשר.